torsdag 24. februar 2011

Har mobberne fortsatt en fremtid?

Det er helt klart mange mobbere der ute som slipper unna gang på gang. Kan det være at lærene og foreldre er for slappe, eller fordi vi ikke har noe bestemt "regel" på hva som vil skje med mobberne?
Jeg syntes det er helt klart mange lærere som mange ganger ikke tar problemet seriøst, noen tør ikke engang å gripe inn i situasjonen å snakke med mobberen.
Men hva kan staffen være? En tilsnakk "Det er ikke lov å mobbe, og det vet du. Dette må du slutte med, lover du det?", det kan jo være et eksempel på hva som oftest blir sagt av lærere, trur jeg.
Jeg trur/mener også at foreldrene må få mer beskjed om hva som skjer på skolen, og at andre medelever også må gripe inn hvis de vet om noe/ser noe.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/brydeg/artikkel.php?artid=10038433

Nå blir det snakket om å slå mobberne med spanskrør, er det en rett måte og løse problemet på?
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/brydeg/artikkel.php?artid=10022072



Hva syntes dere?

5 kommentarer:

  1. Jeg tror ærlig talt ikke at spanskrør er måten å løse mobbeproblemet på, det har nemlig vist seg at vold løser svært lite. Jeg tror at noe av grunnen til at mobbere slipper unna er at de kanskje kommer fra en "god" familie eller noe i den duren. Dessuten tror jeg at man må latterliggjøre mobberen i form av humoristiske foredrag, slik som vi hadde på skolen i høst.

    SvarSlett
  2. Jeg tror heller ikke spanskrør vil løse dette problemet. Hvordan skal mobberen se problemet når noen da vil ha rett til å plage ham/hun? Som Marit sier; å latterliggjøre mobberen i form av humoristiske foredrag tror jeg også kan være veien til at dette skal forhindres. Likevel tror jeg fokuset i tillegg bør rettes mot tilhengerne, altså de som står og ser på uten å gripe inn.

    SvarSlett
  3. Jeg er helt enig med dere, spanskrør vil ikke løse problemet. Det kan også ses på en annen side, er det blitt lovlig med vold? Jeg trur nok ikke man kommer noen vei med å slå/piske elever.

    SvarSlett
  4. Jeg er også enig i det dere sier, men tror også det er veldig mange, spesielt lærere, som er dårlige til å gripe ann situasjonen. F.eks. barneskolen i Uvdal er jo kjent for mobbing, mens på Rødberg er det svært lite. For å si det sånn tror jeg ikke elevene er så forskjellige...

    SvarSlett
  5. Jeg er egentlig enig med dere 4. Spanskrør er ikke løsningen, men det er helt klart noe som må gjøres. Mobbing kan og vil mest trolig bare blir et mer og mer voksende problem. Dessverre..

    SvarSlett