onsdag 16. februar 2011

Twilight vs. Dødsjakt i Louisiana

I Norsk VG3 driver vi med en fordypningsoppgave. Denne oppgaven har vi hatt en ganske god stund på å gjøre, og vi har frem til høstferien til å bli ferdig. I tillegg har vi noen oppgaver på en PowerPoint som skal gjøres ferdig.
I fordypningsoppgava valgte jeg tema Vampyrene blant oss. Det var først å fremst fordi jeg syntes Twilight bøkene/filmene er veldig ålreite, så da kunne jeg like greit skrive om dette. Jeg har lest alle Twilight bøkene et par ganger, så de kan jeg vel snart utenat.
Den andre boka jeg driver å leser på er Dødsjakt i Louisiana. Dette er en bøker jeg verken har hørt noe spesielt om eller lest. Dette er bøkene bak Tv- serien TRUE BLOOD. Jeg trur serien er på 10 bøker, og etter jeg er ferdig med oppgava så kommer jeg nok til å fortsette å lese resten av serien. Jeg har bare tatt for meg nr 1 av boka, akkurat som jeg gjør med Twilight. 

Her er ihvertfall problemstillinga som jeg skal gå ut ifra når jeg skal begynne å skrive.  

Problemstillinga:
1. Hvordan blir overnaturlige vesen fremstilt i bøkene?
2. Hvordan er strukturen(oppbygningen) i fortellinga/ dramatugimodellen?
3. Hvilket roller finner vi i bøkene/ aktantmodellen?



Har dere lest noen av bøkene?

2 kommentarer:

  1. Jeg synes det vil være svært interessant om du i oppgaven din drøfter hvorfor vampyrer er så "populære" for tida.

    SvarSlett
  2. Da skal jeg prøve å få med noe av det.

    SvarSlett